Teaterforestilling i klasserommet

Torsdag 8. desember fikk 9. og 10. klasse besøk av skuespillerteamet “K:13 scenekunst”, som består av Steinar Thorsen og Jorunn Lullau. På plakaten stod framføring av “Romeo & Julie”, som er kanskje verdens mest berømte skuespill, skrevet av William Shakespeare. Oppsetningen var interaktiv, det vil si at klassen også måtte bidra aktivt inn i handlingen. De to skuespillerne var utrolig dyktige og profesjonelle. De skiftet fra den ene rollen til den andre, og elevene ble delt inn i de to familiene Montague og Capulet som er i dyp konflikt med hverandre.

En brutal tragedie

Elevene deltok med skrekkblandet fryd og fikk en helt unik opplevelse av det klassiske teaterstykket, siden alle måtte delta, og ingen fikk sitte passivt på sidelinjen. Romeo & Julie er en brutal tragedie med mange sterke scener. På en imponerende måte ble vi med enkle virkemidler dratt inn i den dype konflikten mellom de to familiene. Vi fikk se hvordan Romeo og Julie prøver å trosse uenighetene og satse på kjærligheten, selv om familiene deres ikke vil akseptere det.

Fortsatt aktuelt

Til slutt var det en tankevekkende oppsummering av framføringen som trekker linjer og paralleller til vår tid. Teaterstykket handler om mer enn ulykkelig kjærlighet. Det er interessant hvordan et flere hundre år gammelt skuespill fortsatt kan fortelle oss at vi har alt å vinne på å velge forsoning fremfor hevn.