Av Antra Sunde

Dyktige elever

Mange elever har mat og helse som sitt favorittfag, og på Møllebakken skole blir vi gradvis dyktigere i faget fra å ha det annenhver uke i 3.-4.klasse, 3 timer i uken i enten 5. eller 6.klasse og 3 timer i uken som avsluttende vitnemålsfag i 9.klasse. Vi jobber oss fra det enkle videre til det mer krevende og vanskelige i løpet av denne tiden. Derfor er det ikke så rart at når vi er kommet til 9.klasse er elevene allerede svært selvstendige, behersker grunnleggende teknikker i matlaging og er klare til enda større utfordringer. 

Lage mat til mange

På skolens ADRA-marked drev 9.klasse kafè. Vi hadde forberedt meny med 3 valg av vegetariske middagsretter i 3 desserter. Tre av skolens klasserom var omgjort til kafèlokaler, og elevene levde seg inn i roller som servitører, kokker og hovmester. I perioden av ettermiddagen var det mange gjester på kafèen vår og både servitørene og kokkene opplevde hvordan det er å jobbe under press på tid og kvalitet. Vi fikk også kjenne på at hvor mye utholdenhet det krever å jobbe på en kafè flere hektiske timer etter hverandre og stå for all rydding og oppvask før stengetid. 

Samarbeidet fungerte godt og sammen klarte vi å gi kafègjestene god mat og hyggelig betjening på ADRA-markedsdagen. Elevene vokste enormt på denne oppgaven.

Kreativitet og planlegging

Etter noen rolige uker med mat og helse undervisning, var 9.klasse igjen klare for en ny utfordring. Det er en av årets store opplevelser å delta i kokkekamp. Da inviterer vi eksterne dommere som ikke har noen forbindelse med undervisningen i faget til vanlig, til å vurdere prestasjonen. Elevene får ansvar for planlegging av meny, valg av oppskrifter, matlaging, servering og opprydding. Oppgavene inkluderer hele arbeidsprosessen fra planlegging innenfor et gitt budsjett til servering og opprydding. Ungdommene må samarbeide tett fordi jobben er for mye å rekke for en person. De får vist frem ferdigheter i både det å lage en realistisk og gjennomførbar plan til et godt sammensatt og næringsrikt måltid og få det til teknisk på kjøkkenet. Til slutt er det gode muligheter til å vise kreativitet og estetisk sans ved servering av mat som både skal se godt ut og smake godt. 

Denne gangen hadde vi tre arbeidslag som laget tre retters meny til våre dommere – Anne Beate og Arne Kristian Andersen. Dommerne gikk seriøst til verks og stilte med excel-ark og detaljerte vurderingsmodeller der hver av rettene fikk poeng ut ifra de satte kriteriene. Alle tre lag hadde jobbet svært godt og dommerne fikk en utfordring på slutten å velge det sammenlagt beste laget fordi marginene var så små. 

Vi pleier å avslutte kokkekampen med en muntlig tilbakemeldings- og vurderingsrunde som vi kan lære mye av til neste gang. Det kommer sikkert til å bli en neste gang etter nyttår der vi kan lage enda bedre og finere mat. 

Written by 

Har jobbet hos Møllebakken skole siden august 2011. Underviser hovedsakelig i Matematikk og Teknologi/Programmering (valgfag). Er også IKT ansvarlig.

Relaterte saker