Av Irene Røyeng

Jane Austein

I høst har vi i engelsk tilvalg fordypet oss i Jane Austens liv og litteratur. Vi har sett filmer, og alle har lest en bok hver som de presenterte for klassen. Det har vært en spennende reise; hvor elevene først tenkte at dette var litt uvant og kanskje litt tung litteratur, til å si at de likte bøkene.

Jane Austens romaner er ubestridte klassikere i britisk litteratur. Romanene skildrer livet til engelsk overklasse på landet, og alle kretser rundt temaene kjælighet, ekteskap og familieforhold. For 200 år siden var hennes litteratur grensesprengende. I hennes samtid levde de i et brytningsfelt hvor folket beveget seg hovedsakelig fra å se på ekteskapet som en plikt, til å gå mer etter følelser. Romanene handler om en veldig interessante tid i et forhold; tiden før noen blir sammen. Hun beskriver troverdige personer som er lette å relatere seg til, og som kommer i vanskelige situasjoner. Hennes litteratur har sitt særpreg ved at vi får lese alt hovedpersonene tenker. Vi følger en ytre handling, hvor hun beskriver detaljert folks livsstil som omhandler penger og sosial status. Men hun bytter ut denne linsen med en linse som fremhever kvalitetene i karakteren. Det er det indre livet vi får aller mest innblikk i, og her foregår den egentlige handlingen.  Gjennom denne linsen ser vi at de store og mektige er små, og de oversette kan vokse seg store. Hun viser at mobben lever ett overfladisk liv, samtidig som hun noen ganger føler med dem fordi de mangler veiledning.

Tidene har endret seg, men ikke den menneskelige natur. Vi får innblikk i noen evige sannheter. Noen av karakterene erfarer at folk ikke alltid er det de utgir seg for å være. De ble overlatt til seg selv, men deres evne til verdsette seg selv bygger karakteren og gjør dem til sterkere og bedre personer.  Det tar tid å teste ut hva som bor i et menneske, den første tiltrekningen er ofte bare ønsketenkning. For å virkelig elske noen må man ta seg tid til å kjenne dem på et dypere nivå. Den som er rett for deg er en som får deg til å være avslappet og komfortabel, og som hjelper deg til å vinne over egne feil og dermed gjør en bedre – og noe lignende må gjøres tilbake.

Det som gjør disse karakterene så store er at de har lett for å be om tilgivelse når de gjør noe galt, og de er åpne for å bli korrigert og lære seg selv og andre bedre å kjenne. Kanskje kan disse historiene gjøre oss mer bevisste i forhold til å stille de rette spørsmålene, og være mer lydhøre for å lære. Hvordan ser vi på andre? Dømmer vi etter det ytre? Hvilke spørsmål stiller vi egentlig før en blir sammen? Hvor langt kan en følge hverandre? Snakker man ut i fra felles kultur og med samme språk? Eller hopper mange bare over til kosen? Dette er de store spørsmål som alle trenger å være bevisste på fordi en må leve med sine prioriteringer. Jane Austens bøker får en til å være avslappet og komfortabel og drømme seg bort i en tiltalende verden hvor mennesker søker etter ekthet. De er lette å lese, morsomme og har en lykkelig slutt. Ikke rart de er elsket over hele verden.