Nytt sted

I lang tid har elevene på Møllebakken vært blant de heldige som har hatt regelmessig svømmeopplæring i en svømmehall i gangavstand fra skolen. Så kom det noen år med Corona og stengte svømmehaller i tillegg til at svømmehallen på Hunstad som vi brukte, ble stengt for oppussing. Den triste beskjeden vi fikk etter at Hunstad svømmehall ble gjenåpnet igjen, var at kommunen hadde omorganisert hele systemet med tildeling av treningstid, og dermed gjaldt ikke gamle avtaler lenger. Dermed har vi ikke lenger gangavstand til svømmehall, men vi har tilgang til den nest nærmeste svømmehallen til faste tider. Nå tar elever og lærere buss til svømmetimene på Landås, og alle elever får svømmeopplæring.

Stadig flere som ikke kan svømme

Dessverre ser vi stadig flere overskrifter i media om at det slett ikke står bra til med svømmeferdighetene blant befolkningen i Norge. Antallet drukningsulykker har oversteget antallet drepte i trafikkulykker. Mange av foreldre har kanskje ikke gode svømmeferdigheter selv, og tar dermed aldri barna sine med på aktiviteter på og ved vann. Derfor er det desto viktigere at alle lærer å svømmer i løpet av den tiden de går på skolen. Svømmedyktighet redder liv og gir mye aktivitetsglede i hverdagen.

Hvor dyktig er du til å svømme?

Her ser du en oversikt over de ulike svømmemerkene fra Norges Svømmeforbund som elevene våre trener på å oppnå. Hvordan ligger du an med dette? Kanskje du kunne hatt nytte av et svømmekurs?

Vannmerket Klubber og skoler i Norges Svømmeskole

Vann

Krav: gjennomført vanntilvenningsøvelser, samt godkjent testøvelse 1 og 2.

Testøvelse 1:

Eleven skal kunne ”frakte” et svømmebrett som ligger i vannflaten gjennom bevegelser med armene, men uten å berøre det. Eleven må frakte brettet minst fem meter uten å berøre det.

Testøvelse 2:

Eleven står i hoftedypt vann og lar en partner sprute vann på seg. Det er lov å beskytte seg med armene, men ikke å snu seg vekk. Eleven må la seg sprute på i minst 15 sekunder, og hendene skal ikke holdes foran ansiktet.

Skilpadde Klubber og skoler i Norges Svømmeskole

Skilpadde

Holde pusten – flyte på magen – linjeholdning
Holde pusten – flyte på ryggen – linjeholdning – puste
Holde pusten – hoppe fra bassengkanten – flyte opp på magen – linjeholdning
Holde pusten – flyte på mage – linjeholdning – dreie på ryggen – puste – linjeholdning
Holde pusten – flyte – balansere på mage og rygg i linjeholdning med tilpasset pust.

Pingvinen Klubber og skoler i Norges Svømmeskole

Pingvin

Gli på magen – linjeholdning
Gli på ryggen – linjeholdning
Gli i linjeholdning med dreining fra mage til rygg – puste – dreie tilbake på magen
Gli med crawlbeinspark på mage – linjeholdning
Gli med crawlbeinspark på ryggen – linjeholdning – puste – drei kroppen på magen – crawlbeinspark
Hoppe – flyte opp – linjeholdning på mage – crawlbeinspark – dreie på ryggen – tilpasset pust.

Selungen Klubber og skoler i Norges Svømmeskole

Selunge

Sculling + crawlbeinspark på mage og rygg – linjeholdning – rytmisk pusting
Crawlsvømming uten pust
Crawlsvømming – rytmisk pusting – linjeholdning
Ryggsvømming – linjeholdning – puste
Glistup fra bassengkanten – crawlsvømming med pust

Sel

Krav:

Kunne svømme crawl og rygg finkoordinert

Kunne varsle om hjelp (1-1-3), benytte «forlenget arm» og kaste redningsline/livbøye.

Sjøløve

Krav:

Kunne utføre bryst- og butterflybevegelsen (delfinbevegelsen)

Kunne utføre overlevelsesflyting og H.E.L.P.-stillingen (flyteteknikk i kaldt vann, med redningsvest)

Delfin

Krav:

Kunne svømme bryst og butterfly grovkoordinert.

Kunne svømme med klær og trå vannet.

Hai

Krav:

Kunne svømme medley: butterfly – rygg – bryst – crawl.

Kunne utføre undervannskick, starter og alle vendinger med god teknikk.

Kunne grunnleggende livredning i vann.