Et av de positive bildene. Eller ferdig bilde.

Møte med en analog verden

Vi har vært så heldige å få besøk av den Kulturelle skolesekken i høst. I den forbindelse så har vi hatt en fagdag i kunst og håndverk. Eller egentlig to fagdager. En til 5 / 6 klasse og en til 7 / 8 klasse. På denne fagdagen  fikk elevene produsere sine egne fotoapparater og sammen med en dyktig instruktør og fotograf prøve å ta bilder selv. Helt analogt, og  uten noen form for elektronikk tilstede.

Et av de positive bildene. Eller ferdig bilde.

For mange av elevene var dette en helt ny opplevelse. Selvsagt var det en del av elevene som ikke helt skjønte poenget med å gjøre det på denne måten, nå når alle har kamera på mobilen. Men underveis i prosessen så ble det flere og flere som klarte å se magien i det analoge fotografiet. Fra det å putte et blankt papir inn i fotoapparatet, til å se at bildet kommer fram når papiret legges ned i fremkaller vesken, kan virke som magi .

Dette er det positive bildet av bilde 003.
Dette er det negative bildet av bilde 002. Altså slik det ser ut når det kommer opp i fra fremkaller vesken.

Det var faktisk noen elever som godt kunne tenke seg å fortsette å eksperimentere litt videre med analog foto på egenhånd. For dem var ikke dette bare en artig opplevelse, men en inspirasjon til å kunne produsere noe helt unikt som ingen andre har.

Hele prosessen ble avsluttet med at vi laget en egen fotoutstilling i gangen utenfor kunstrommet.

Fra utstillingen i gangen utenfor kunstrommet.