Flere uker med samarbeid og oppfinnsomhet

Over flere uker har 5 klasse arbeidet med et prosjekt i kunst og håndverkstimene.
Oppgaven var å lage det perfekte stedet å bo. En modell av en landsby som har alle de viktige tingene som kreves for å ha det bra. Ideene var mange og diskusjonene gikk til tider høyt i klasserommet. Men tro det eller ei. Selv en gjeng med ivrige 5 klassinger kan få til et samarbeid når det virkelig gjelder. Planene var mange og store. Enkelte ganger i prosessen så kunne det nok virke slik at den som ropte høyest hadde størst mulighet for å nå fram med sine visjoner og ideer. I alle fall hvis noen bare stakk innom klasserommet midt i prosessen. Den kunne nok noen ganger virke som en opphetet debatt i bystyret. Andrer ganger så hersket det fred og fordragelighet i gruppen.

Mange ting ble nevnt og diskutert. Kanskje litt overraskende var det at en mystisk og farlig skog ble en av de første tingene som ble plassert. Deretter kom fotballbanen, lekeplassen og ikke minst en dyrehage på plass. Godteributikken var også tidlig ute. Det er viktig å sikre en god kilde til ernæring og hygge. Pizza og pasta restauranten var også et av de første byggene i landsbyen som ble bygd.

Etter dette vokste byen raskt i størrelse. Vi fikk både dyrlege og bank. ( Penger er viktig) Et digert hus til borgermesteren, og en flott byport kom raskt på plass. Siden julen var like om hjørnet så ble det satt opp juletre midt på landsbytorget. En kirke kom også til.  Skogen ble fylt med dyr av mange slag. Til og med en badestrand ble anlagt i utkanten av landsbyen.

Dessverre så var det ingen forslag om å bygge skole. Her har vi kanskje en aldri så liten jobb å gjøre. Biler ble det heller ikke noe særlig mange av. Så det virker ikke som det er så viktig for en engasjert gjeng med 5 klassinger. Penger og gull var i stedet noe som hadde stor betydning. Banken rant formelig over av gull og grønne sedler.

Som formingsoppgave må vi kunne si at dette var en positiv opplevelse for mange. Kanskje overraskende positivt. Mange som enkelte ganger kan falle litt utenfor ble her inkludert på en fin måte. Selvsagt var der diskusjoner og uenigheter underveis. Men alt i alt så ble dette en trivelig og lærerik periode. Takk til 5 klasse for en godt utført oppgave.