Å fikse og pusse opp selv er ikke like normalt i dag som det en gang var.

Vi har tilgang på mye og ønsker oss stadig noe nytt. Jeg ønsker at elevene i 10 klasse skal få med seg erfaringen med treverk og at de skal få kjenne på hvor utfordrende det kan være å jobbe med dette materialet. Til elevenes frustrasjon krever det mye tålmodighet og utholdenhet, men det har de godt av å kjenne på. Dermed er elevenes prosjekt å pusse opp et gammelt møbel samt lage en smørekniv. Med én pussemaskin på deling, er det fint å ha smørekniven som et slags venteprosjekt. Hvorvidt elevene liker å jobbe med «venteprosjektet» er varierende.

«Når jeg er ferdig med dette skal jeg aldri ta på et sandpapir igjen i mitt liv!»

Elev 10. klasse

Elevene fikk tildelt hvert sitt treemne til smørekniv og det ble trekning av møblene som jeg hentet gratis fra Finn.no. Mange av elevene har en idé om hvordan de ønsker å forandre sitt møbel, men det er ikke alltid så lett å forestille seg hvordan resultatet vil bli. Jeg gleder meg til å se de ferdige møblene og skal nyte prosessen videre sammen med dem.