av Leif Monsen

ANIMASJON PÅ MØLLEBAKKEN SKOLE

På lik linje med HC Andersens eventyr, Den standhaftige tinnsoldaten, så våkner leker og inventar på Møllebakken skole til live når vi andre har slukket lyset og forlatt skolen for dagen. Leker begynner å utforske sine omgivelser. Dukker som ikke har vært plukket fram på lang tid begynner å leke med hverandre. Kanskje så er det et teselskap på gang i skapet hvor Barbie dukkene bor. Eller er det en bamse fra SFO som har tatt seg en sykkeltur rundt på skolen?  Hvem vet. Er det noen som sorterer frukt i fruktrommet? Hvem er det som kaster dårlig frukt ut på gangen i løpet av natten? Hva er det som skjer når ingen mennesker er til stede?

Noen elever i 10. trinn arbeider med et prosjekt hvor vi gir liv til ting, leker og andre gjenstander som ellers er livløse. Ved hjelp av stop motion animasjon, green screen og alle de lure triks vi kan komme på så skaper vi liv til dukker og leker.

Vi har utstyrt oss med et Canon Eos 750d kamera og Adobe premiere til redigering. Alle bevegelser blir delt opp i ørsmå trinn. 24 bilder pr. sekund. Så her ligger det kjempe mye arbeid og tålmodighet bak hvert minutt med ferdig film. Vi bruker green screen som bakgrunn når vi lager animasjonene. På den måten kan vi filme bakgrunn og andre ting på vanlig måte. Til slutt så monterer vi dette sammen i Adobe programvaren. På den måten kan vi kombinere både levende mennesker, dyr og animerte figurer i et og samme filmklipp.

Mye av det som vi trenger er ting som vi må lage selv underveis. Så i dette prosjektet får alle vist at de kan finne løsninger på problemer som de kanskje ikke møter i en vanlig skolehverdag.

Faglig sett så må vi kunne si at vi trekker inn flere fag i prosjektet. Både kunst, matematikk, engelsk og norsk er fag som på en eller annen måte blir dradd inn i prosjektet. Og ikke minst programmering og teknologi.

Engelsk har også en stor plass. Alt av informasjon vi trenger for å kunne gjennomføre det vi har planlagt finnes som tekst eller video på nett. Men da som u tekstet/ u oversatt engelsk tale og tekst.

Det å kunne se at det vi arbeider med gir raske resultater, som at for eksempel livløse ting og leker får liv, gir en rask faglig feedback til de elevene som deltar i prosjektet. På den måten så bidrar også prosjektet til å styrke troen på egne evner og kapasiteter. Noe som er viktig for enkelte elever som kanskje møter mer motstand i skolehverdagen enn de strengt tatt trenger.

Bare det å kunne se sitt eget arbeid på stor skjerm med lydeffekter, musikk og det hele gir en virkelig positiv feedback for alle involverte. Og det gjelder ikke bare for elevene, det må nevnes.

I vår storslåtte og optimistiske plan så satser vi selvfølgelig på å få et fullstendig ferdig film- mesterverk til skoleavslutningen i 2022. Men ting kan jo skje. I et slikt prosjekt så er vi jo avhengige av at alle parter stiller opp. Det gjelder både leker, dukker og elever.  Så hvem vet.

Written by 

Relaterte saker